Ofte stillede spørgsmål til net- og mobilbank

Ofte stillede spørgsmål til net- og mobilbank

Nedenfor har vi samlet de oftest stillede spørgsmål til net- og mobilbanken. 

 Funktioner for alle kunder

Skriv til din rådgiver og få beskeder

Tilmeld push-meddelelser, beskedservice og skriv til din rådgiver

Modtag push-beskeder på din telefon

 Du har mulighed for at modtage notifikationer på din mobil, når:

  1. Du modtager indbetalinger

  2. Der bliver hævet/brugt penge fra din konto

  3. Din saldo er mindre end f.eks. 1.000 kroner

Slå push-beskeder til

Mobilbank:

  • Vælg Menu nederst i højre hjørne

  • Vælg Produkter og Services

  • Vælg Push notifikationer

  • Tilmeld de notifikationer du ønsker

Skriv til din rådgiver

Skriv nemt, fortroligt og sikkert med din rådgiver.

Mobilbank:

  • Vælg Aktiviteter i midten af menulinjen i bunden

  • Klik på Beskeder

  • Vælg Ny besked øverst i højre hjørne

Eller

  • Stå på forsiden

  • Scrol ned til Kontakt

  • Tryk på Kontakt

  • Skriv besked

Netbank:

  • Tryk på Menu i venstre side

  • Klik på Beskeder

  • Ny besked

Eller

  • Stå på forsiden

  • Vælg på Aktiviteter (klokken) i højre hjørne.

  • Tryk på Beskede

  •  

Få besked ved ændringer på dine konti

Få besked via mail eller SMS, når der sker ændringer på din konto. Du kan selv vælge, hvornår, hvorfor og hvordan, du får besked.


Få f.eks. besked når:

  1. Din saldo er over/under 5.000 kroner

  2. Ved ind- og udbetalinger over 1.000 kroner

  3. Når du modtaget et elektronisk indbetalingskort

  4. Når der er post fra sparekassen

  5. Ved en ikke gennemført betaling

  6. Når der er besked fra din rådgiver

  7. Når der er status på en straksoverførsel

Tilmeld i Netbank:

  • Vælg Menu øverst til venstre

  • Vælg Produkter og Services

  • Vælg Beskedservice

  • Opret beskedservice

  • Vælg dine ønsker

  • Opret

  • Underskriv med MitID

Skift mellem aftaler

Sådan skifter du mellem dine aftaler:

Mobilbank:

Hvis du har flere privataftaler, skal du ind under Min økonomi i menulinjen i bunden. Her kan du se dine aftaler under hinanden.

 

Netbank:

På forsiden af din netbank kan du skifte mellem dine aftaler. Det gør du ved drop down menuen ved dit navn, som du finder midt på siden.

Hvis du har adgang til flere virksomheder, er det også her, du kan vælge, om du vil se alle selskaber eller ét ad gangen. 

Betalingsservice

Tilmeld betalingsservice 

Mobilbank:

  • Tryk på de tre streger til højre i bunden 
  • Vælg Betalinger 
  • Vælg Betalingsaftaler 
  • Herefter skal du trykke på ‘+’ i højre hjørne øverst 
  • Vælg hvilken konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen
  • Opret BS-aftale 

Netbank:

  • Vælg Betalinger i menuen 
  • Klik på Betalingsaftaler 
  • Klik på + Opret BS-aftale 
  • Vælg hvilken konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen 
  • Opret BS-aftale 

 

OBS! Det er vigtigt, at du selv sørger for at betale din regning, indtil betalingen endeligt fremgår af din BS-oversigt. 

 
Afvis en betalingsserviceaftale 

Mobilbank:

  • Gå til Betalinger 
  • Vælg Betalingsaftaler 
  • Klik på prikkerne ud for den betaling, du vil afvise 
  • Klik på Afvis næste betaling 
  • Vælg Fortsæt 
  • Godkend afvisningen 

Netbank:

  • Vælg Betalinger i menuen 
  • Klik på Betalingsaftaler 
  • Klik på de tre prikker ud for den betaling, du vil afvise 
  • Vælg Afvis næste betaling 
  • Tryk på Fortsæt 
  • Godkend afvisning af betalingen 

 

Slet en betalingsserviceaftale 

Mobilbank:

  • Gå til Betalinger
  • Vælg Betalingsaftaler
  • Klik på prikkerne ud for den aftale, du ønsker at slette
  • Slet
  • Følg flowet herfra 

Netbank:

  • Vælg Betalinger i menuen 
  • Klik på Betalingsaftaler 
  • Klik på de tre prikker ud for den betaling, du vil slette 
  • Slet betaling 
  • Følg flowet herfra 

 

Se din betalingsserviceoversigt 

Mobilbank:

  • Vælg Menu nederst til højre 
  • Vælg Arkiv 
  • Netbank 
  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Vælg Dokumenter 
  • Tryk på Dokumentarkiv 
Overførsler og betalinger

Hvilke overførsler kan jeg lave? 

Døgnet rundt kan du overføre penge fra din net- eller mobilbank. 

Standardoverførsel:

Beløbet overføres mellem pengeinstitutterne om natten og er fremme hos modtageren den næste bankdag, hvis overførslen er gennemført på en bankdag inden kl. 19:30. 

Straksoverførsel:

Med en straksoverførsel kan du sørge for, at modtageren får pengene ind på sin konto inden for få sekunder efter, du har godkendt overførslen. 

Du skal aktivt vælge straksoverførsel, når du laver en overførsel – ellers vil du automatisk lave en standardoverførsel. 

Sammedagsoverførsel:

Sidst men ikke mindst, kan du lave en sammedagsoverførsel, hvor beløbet overføres mellem pengeinstitutterne i løbet af dagen. Dog skal en sammedagsoverførsel gennemføres inden kl. 12:45. 

 

Opret en fast overførsel 

Mobilbank:

  • Tryk Menu til højre i bunden  
  • Vælg Betalinger 
  • Vælg Faste Overførsler 
  • Klik på ‘+’ øverst i højre hjørne
  • Følg flowet og vælg betalingsinterval (måned, kvartal, år) 

Netbank:

  • Klik på Menu i venstre side 
  • Vælg Betalinger 
  • Klik på Betalingsaftaler 
  • Scroll ned til dine faster overførsler 
  • Klik på Opret fast overførsel 
  • Nyt vindue åbner 
  • Vælg betalingsfrekvens (f.eks. måned, kvartal eller årligt) 

 

Overførsler til udlandet 

Du kan nemt overføre penge til udlandet via din net- og mobilbank. Dog er det væsentligt, at alle oplysninger er korrekte. Din overførsel skal indeholde valuta og beløb, modtagers navn og adresse, modtagers bankforbindelse, modtagers kontonummer/IBAN-nr. Hvis der er fejl i oplysningerne, risikerer du, at betalingen forsinkes eller kommer retur med fratrukket gebyr. Der skal ligeledes være dækning på den konto, overførslen skal gennemføres fra. 

Mobilbank:

  • Klik Betal og Overfør (det lille røde ikon) nederst til højre 
  • Vælg Udland i de tre felter over tallene 
  • Udfyld IBAN/Kontonummer 
  • Indtast evt BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA 
  • Udfyld information til betalingen – inklusiv modtagers navn og adresse 
  • Vælg beløb og valuta
  • Godkend 

Netbank 

  • Klik på Betalinger i menuen i venstre side eller vælg Betal og Overfør (det runde røde symbol) nederst til højre 
  • Vælg Opret betaling 
  • Tryk på Udland under Betal og Overfør 
  • Skriv beløb 
  • Vælg fra konto 
  • Vælg modtager eller indtast IBAN/kontonummer 
  • Indtast evt BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA 
  • Udfyld information til betalingen – inklusiv modtagers navn og adresse 
  • Vælg beløb og valuta og klik på Næste når du er klar 
  • Læg i udbakke eller Godkend 

Skal du bruge dokumentation på din overførsel (nota)? 

  • Find overførslen og klik på de tre prikker til højre for beløbet 
  • Vælg “Se detaljer” for at finde alle informationer om overførslen 

I bunden af skærmbilledet kan du eksportere detaljer og herefter gemme filen. 

Skal du modtage en overførsel fra udlandet? 

BIC-code 

Hvis du skal modtage en overførsel fra udlandet, skal du videregive følgende information: 

Sydjysk Sparekasse 

Frøsvej 1 

DK-6630 Rødding 

BIC-code: FROSDK21 

Bemærk hver konto har et unikt IBAN-kontonummer. Følg guiden herunder for at finde det. 

Hvor finder jeg IBAN-nummer og BIC-kode? 

Mobilbank:

  • Klik på pungen i menulinjen bunden af skærmen 
  • Vælg den konto, du vil finde IBAN-nummer eller BIC-kode på 
  • Klik på de tre prikker i højre hjørne 
  • Vælg Se kontodetaljer  

Netbank:

  • Vælg den konto, du vil finde IBAN-nummer eller BIC-kode på 
  • Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne 
  • Se kontodetaljer hvor IBAN fremgår 

Opret en betaling 

Mobil- og netbank:

  • Vælg den røde knap i bunden Betal & Overfør   
  • Vælg Overfør, Indbetalingskort eller Udland 
  • Tast beløb 
  • Følg flowet 

Gem modtager/kreditor 

Når du har oprettet en betaling, kan du gemme modtageren ved at tikke feltet ”Gem modtager” af. 

Vælg en standardkonto til betalinger 

I netbank har du mulighed for at vælge, hvilken konto du vil bruge som standardkonto, når du opretter betalinger. 

Netbank:

  • Vælg Menu i venstre side 
  • Vælg Indstillinger 
  • Netbanksindstillinger 
  • Klik Sortér aftaler og vælg dig selv som bruger 
  • Klik på Sortér konti for at vælge din standard ”fra konto” 
  • Træk den ønskede ”fra konto” op så den står øverst 
  • Gem 

Hvordan ser jeg fremtidige betalinger? 

  • Vælg Menu i venstre side 
  • Tryk på Kontooversigt og vælg den en konto 
  • Vælg Vis fremtidige betalinger i den røde drop-down menu 

Ret eller slet fremtidige betalinger 

Mobilbank 

  • Vælg Menu nederst i venstre hjørne 
  • Klik på Betalinger 
  • Vælg Faste overførsler 
  • Klik på de tre prikker ud for den overførsel du vil rette 
  • Vælg Rediger/Slet 

Netbank:

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Klik på Betalinger 
  • Vælg Betalingsaftaler 
  • Tryk på de tre prikker ud for den faste overførsel du vil rette 
  • Vælg Rediger/slet 

Opret betaling med drag and drop 

Mobilbank:

  • Vælg Min Økonomi i bunden 
  • Hold fingeren inde på den konto du vil overføre fra 
  • Træk fingeren hen til den konto du vil overføre til 
  • Slip herefter fingeren fra skærmen 
  • Betalingsflowet åbner 
  • Følg flowet 

Sådan scanner du kodelinjen på dit girokort 

Mobilbank:

  • Vælg Betal og Overfør 
  • Klik på Indbetalingskort 
  • Indtast beløb 
  • Vælg den konto du vil overføre fra 
  • Vælg Scan kodelinje 
  • Følg herefter flowet 

Ændr en udenlandsk betaling

Mobilbank

  • Klik på Betal og Overfør
  • Klik på Udland
  • Indtast beløb og vælg valuta
  • Vælg fra konto
  • Indtast IBAN/ kontonummer
  • Vælg Gem betaling til senere
  • Gå herefter i Aktiviteter i menulinjen
  • Klik på Godkend betalinger
  • Marker den ønskede betaling i cirklen
  • Tryk på de tre prikker ud for beløbet
  • Vælg Rediger 

Netbank:

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Klik på Betalinger 
  • Opret Betalinger 
  • Vælg Udland 
  • Indtast beløb og vælg valuta 
  • Vælg fra konto 
  • Indtast IBAN/ kontonummer 
  • Vælg Læg i aktiviteter 
  • Gå i Aktiviteter (i højre hjørne) 
  • Klik på de tre prikker ud for betalingen 
  • Vælg Rediger 
Kort

Her ser du dine kort 

Mobilbank 

  • Vælg Menu nederst i højre hjørne 
  • Tryk på mine kort 

Netbank 

  • Vælg Menu i venstre side 
  • Tryk på Kortoversigt 

Se din pinkode 

Mobilbank

  • Vælg Menu nederst i højre hjørne 
  • Tryk på Mine kort 
  • Tryk på det kort, du ønsker at se koden til 
  • Vælg Se pinkode 
  • Tryk Vis pinkode 

Netbank

  • Vælg Menu i venstre side 
  • Vælg på Kortoversigt 
  • Vælg Vis pin 
  • Tryk på den røde bjælke Vis pin 

Tilføj kort til Wallet 

For at kunne benytte Apple Pay kræver det, at du har en iPhone 6 eller en nyere model med den nyeste IOS-opdatering samt et Mastercard, Mastercard Debit eller Visa/Dankort.  

For at kunne benytte Google Pay kræver det, at du har en smartphone med Android 5.0 eller højere, at din smartphone har NFC-chip og du har et Mastercard, Mastercard Debit eller et Visa/Dankort. 

Mobilbank:

  • Vælg menu
  • Vælg mine kort  
  • Klik på det kort du ønsker at tilføje  
  • Føj herefter til Wallet/Google Pay  

Spær dit kort 

Mobilbank:

  • Vælg Menu nederst i højre hjørne 
  • Tryk på Mine kort 
  • Tryk på det kort, du ønsker at spærre 
  • Vælg Spær kort 
  • Følg flowet herfra 

Netbank:

  • Vælg Menu i venstre side 
  • Vælg på Kortoversigt 
  • Tryk på dropdown menuen under kortet 
  • Vælg Spær kort 
  • Følg flowet 

Udenfor vores åbningstid kan du telefonisk spærre dit kort ved at ringe til Nets 

44 89 29 29 for Dankort og Visa/Dankort 

44 89 27 50 for Mastercard og Mastercard Debit 

Konti

Hvordan afstemmer jeg mine konti? 

Afstemningsfunktionen er slået til for erhvervskunder. Ønsker du at bruge funktionen som privatkunde, skal du først slå funktionen til. 

Sådan gør du: 

Mobilbank:

  • Klik på Menu i bunden i højre hjørne 
  • Vælg Indstillinger 
  • Tik feltet af ”Vis afstem” 

Netbank:

  • Klik på Menu i venstre side 
  • Vælg Indstillinger 
  • Tryk på Slå afstemning til 
  • Herefter kan du afstemme dine konti ved at klikke på den lille cirkel i siden. Cirklen bliver rød, når transaktionen er afstemt. 

Søg i din kontooversigt 

Leder du efter en transaktion? Så kan du søge efter den. 

Mobilbank:

  • Vælg den konto transaktionen er lavet til/fra 
  • Tryk på forstørrelsesglasset øverst i højre hjørne 
  • Vælg måned 
  • Søg f.eks. på Boozt 

Netbank 

  • Tryk på menu øverst i venstre hjørne
  • Vælg Kontooversigt
  • Vælg periode i venstre hjørne
  • Søg f.eks. på Boozt

Hvordan ændrer jeg visningen af mine konti? 

I netbanken kan du på forsiden vælge, om du ønsker at se dine konti som grafer eller på en liste. 

  • Stå på forsiden 
  • Klik på de tre streger eller fire bokse i højre hjørne 

Hvordan ændrer jeg rækkefølgen på mine konti? 

Mobilbank:

  • Vælg Min Økonomi i menuen i bunden 
  • Klik på de små pile op/ned 
  • Vælg rediger (blyant)  
  • Hold på og træk kontoen til den ønskede placering på listen 

Netbank:

  • Klik på Menu øverst i venstre side 
  • Vælg Kontooversigt 
  • Tryk på Rediger rækkefølge i højre hjørne   
  • Brug pilen eller musen til at ændre rækkefølgen 

Sådan ser du alle dine konti 

Få et overblik over dine konti – og de brugere, du har adgang til. 

Mobilbank:

  • Vælg Min Økonomi i menulinjen nederst 
  • Rul ned og se alle konti og brugere 

Netbank:

  • Tryk på dit navn i toppen 
  • Vælg den aftale/bruger du vil se 
  • Klik på den røde knap Se alle konti 

Hvordan ændrer jeg navnet på en konto? 

Mobilbank:

  • Vælg den konto du vil ændre navn på 
  • Klik på de tre prikker øverst 
  • Rediger nu kontonavnet 

Netbank:

  • Vælg Menu øverst i venstre side 
  • Vælg Kontooversigt 
  • Klik på den konto, du ønsker at ændre navn på 
  • Tryk på de tre prikker øverst til højre 
  • Klik på Kontonavn 
  • Ændr navnet til det ønskede 
  • Tryk på den røde prik eller enter 

Optælling af valgte transaktioner i mobilbank 

Du har mulighed for at lægge udvalgte transaktioner sammen i mobilbanken. Summen af de valgte transaktioner kan du overføre til Betal og overfør. 

Sådan gør du: 

  • Vælg den konto, du ønsker at se transaktioner for 
  • Tryk på de tre prikker øverst i højre hjørne
  • Tryk på Vælg transaktioner 
  • Marker de transaktioner, du ønsker 
  • Vælg Overfør sum nederst i højre hjørne 
  • Følg flowet 

Sådan undgår du overtræk  

Med funktionen ‘Undgå overtræk’ kan du oprette en overførsel, som aktiveres, hvis din konto går i minus. 

Mobilbank:

  • Vælg ‘Menu’ nederst i højre hjørne 
  • Klik på ‘Produkter og Services’ 
  • Vælg ‘Undgå overtræk’ 
  • Klik på ‘Opret overførsel’ 
  • Vælg den konto, du ønsker at undgå overtræk på 
  • Vælg den konto, beløbet skal overføres fra 
  • Gem og godkend overførsel 

Netbank:

  • Vælg ‘Menu’ øverst i venstre hjørne 
  • Klik på ‘Produkter og Services’ nederst 
  • Klik på ‘Opsæt automatisk overførsel’ 
  • Vælg den konto, du ønsker at undgå overtræk på 
  • Vælg den konto, beløbet skal overføres fra 
  • Gem og godkend overførsel 

*Der kan stadig forekomme overtræk, hvis der ikke er penge på kontoen, som beløbet skal trækkes fra. 

Sådan ændrer du din Nemkonto 

I net- og mobilbank kan du nemt ændre din Nemkonto. 

Mobilbank:

  • Vælg Min Økonomi i bunden 
  • Tryk på den konto, der skal være din Nemkonto 
  • Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne 
  • Vælg Se Kontodetaljer 
  • Tryk på de tre prikker ud for kontonavnet 
  • Vælg Brug som NemKonto 
  • Godkend med MitID 

Netbank 

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Tryk på Kontooversigt 
  • Vælg den konto, der skal være din Nemkonto 
  • Tryk på de tre prikker i højre hjørne 
  • Vælg Kontodetaljer 
  • Swipe ved NemKonto 
  • Godkend med MitID 

Hvordan eksporterer jeg mine kontobevægelser? 

Netbank:

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Klik på Kontooversigt 
  • Vælg den konto, du ønsker at eksportere fra 
  • Vælg den periode du vil eksportere kontobevægelser for i kalenderen eller datofelterne 
  • Marker alle posteringer ved at sætte flueben i boksen ud for dato 
  • Vælg Eksporter nederst 
  • Vælg om du vil eksportere i CSV-, Excel- eller PDF-format 

Se lånedetaljer og ydelsesoversigt 

Mobilbank:

  • Vælg Min Økonomi i bunden af skærmen 
  • Vælg det lån du ønsker at se detaljer på 
  • Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne 
  • Vælg Se låndetaljer eller Se betalingsplan 

Netbank:

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Klik på Kontooversigt 
  • Vælg det lån du ønsker at se detaljer på 
  • Vælg de tre prikker øverst i højre hjørne 
  • Klik på Se lånedetaljer 
  • Eller vælg fanen Ydelsesoversigt og se kommende betalinger 
Se og underskriv dokumenter

Få et overblik over dine dokumenter

Se dine dokumenter fra Sydjysk Sparekasse.

Mobilbank:

  • Vælg Menu
  • Vælg Arkiv

Her kan du se dine dokumenter fra sparekassen

Netbank:

  • Vælg Aktiviteter øverst i højre hjørne (klokken)
  • Vælg Dokumenter

 

Du får her mulighed for at søge – tidspunkt, navn eller status på dokument f.eks. underskrevet

Dokument til underskrift

Hvis du har et dokument til underskrift – eller andet, der kræver en handling fra dig, får du en notifikation som vist herunder.

Mobilbank:

  • Vælg Aktiviteter i midten af menulinjen i bunden
  • Vælg Dokumenter
  • Tryk på Dokumenter til underskrift

Netbank:

  • Stå på forsiden
  • Vælg Aktiviteter øverst i højre hjørne
  • Vælg fanen Dokumenter
  • Dokumenter til underskrift
Hurtigt overblik over dit realkreditlån

Få et hurtigt og enkelt overblik over dit realkreditlån i Totalkredit. Her kan du se din restgæld, dine afdrag, din rente og flere detaljer for lånet. 

Mobilbank 

  • Klik på Min Økonomi nederst i menulinjen 

  • Vælg Realkredit i fanen 

Netbank 

  • Tryk på Menu i venstre side 

  • Vælg Bolig 

Kan du ikke se dit lån, kan du kontakte os ved at trykke på Kontakt banken. 

Hjælp til Sydjysk Investor

Kom godt i gang

Hvordan kommer jeg i gang? 

Før du kan investere via Sydjysk Investor, skal du have en investeringskonto. Kontakt din rådgiver, hvis du ønsker at få oprettet en investeringskonto. 

 
Hvor finder jeg Sydjysk Investor? 

Du finder vores investeringsplatform under menupunktet ’Investering’ i net- og mobilbank. 


Konto eller depot? 

Sydjysk Investor bruger begrebet ”konto” i stedet for ”depot”. Du investerer altså via din investeringskonto, som er tilknyttet dit depot. Hvis du har flere depoter, vil du have en investeringskonto pr. depot. 

Du kan overføre penge til din investeringskonto i net- og mobilbank.
 
 
Hvilke ordretyper findes der? 

Der findes tre ordretyper: 

Markedsordre: 

En markedsordre omfatter et køb eller salg af en aktie til den bedste kurs, der er tilgængelig på børsen, på det tidspunkt, hvor ordren gives. 

Limitordre: 

Du kan oprette en limitordre, hvis du ønsker at købe eller sælge til en specifik pris, du har fastsat eller til en pris, der er bedre. Hvis prisen ikke opnås, bliver din ordre ikke gennemført. 

 
Stop loss-ordre: 

Stop loss-ordrer kan bruges til at begrænse dit tab, hvis et værdipapir du ejer falder i pris. 


Hvordan ændrer jeg sproget? 

  • Klik på personikonet øverst i højre hjørne. 

  • Vælg Indstillinger. 

  • Klik på Regional. 

  • Du kan nu ændre sprog, tidszone og format. 

Hvor ser jeg mine omkostninger? 

  • Stå i Portefølje

  • Klik på Afkast 

Herefter kan du se, hvordan din kontoværdi og dit afkast har været i en given periode. Du kan selv vælge perioden i højre hjørne ved at køre markøren frem og tilbage. 

Hvis du ønsker det som en rapport i stedet, skal du: 

  • Vælge personikonet øverst i højre hjørne 

  • Klikke på Historiske rapporter 

  • Vælge den rapport, du ønsker 

  • Eksportere som PDF eller Excel 

Sådan ser du værdien af dine værdipapirer 

Du kan se værdien af dine værdipapirer under Depot i net- og mobilbank. 

På investeringsplatformen skal du vælge den konto, som tilhører depotet (også kaldet afkastkonto), hvis du vil se depotets værdipapirer. 


Hvad indberetter Sydjysk Sparekasse til Skat? 

Hos Sydjysk Sparekasse er vi forpligtet til at indberette visse oplysninger til Skat. 

Det drejer sig om: 

  • Identitet på kontohaveren 

  • Oplysninger om kontoen 

  • Udbytte- samt kuponbetalinger 

  • Indeholdt udbytteskat af udbytter 

  • Kontantindestående 

  • Negative balancer og værdipapirbeholdninger ved udgangen af året 

  • Transaktioner – køb, salg, udtræk i værdipapirer herunder aktier, obligationer og realisationsbeskattede investeringsforeningsbeviser 

  • Realiseret og ikke realiseret gevinst eller tab 

Handler

Sådan laver du din første handel 

  • Start med at finde den aktie, du ønsker at købe. Du kan søge efter en aktie i toppen af siden. 
  • Du kommer nu ind på aktien, hvor du kan se historisk data og udvikling i aktien. 
  • Tryk herefter på Køb i højre hjørne. 
  • Vælg herefter den konto, du ønsker at handle på, hvis du har flere konti. 
  • Nu skal du vælge den ordretype, du ønsker at bruge. 
  • Indtast det antal aktier, du ønsker at købe, eller klik på lommeregneren og indtast det beløb, du ønsker at købe for. Systemet vil herefter selv regne ud, hvor mange aktier der skal købes. 
  • Tryk Køb og bekræft din handel. 

Opret en limitordre 

  • Vælg den aktie du ønsker at købe. 
  • Tryk på Køb i højre hjørne. 
  • Vælg den konto, du ønsker at handle på (hvis du har flere konti). 
  • Vælg limitordre i Type. 
  • Indtast det antal aktier, du ønsker at købe, eller klik på lommeregneren og indtast det beløb, du ønsker at købe for. Systemet vil herefter selv regne ud, hvor mange aktier der skal købes. 
  • Tast den pris ind, som du maksimalt vil betale. 
  • Du kan se omkostningerne forbundet med handlen i bunden af vinduet. 
  • Tryk Køb og bekræft din handel. 
  • Din ordre er nu aktiv. 

Hvor finder jeg en handelsnota? 

  •  Vælg Portefølje i toppen 
  • Klik på Transaktioner 
  • Du kan tilpasse perioden i toppen af siden 

Hvorfor er min handel ikke gået igennem? 

Der kan være flere grunde til, at din handel ikke er blevet gennemført. 

Din markedsordre er oprettet uden for børsens åbningstid:

Hvis du opretter en markedsordre uden for børsens åbningstid, vil din ordre først blive gennemført, når markedet åbner næste dag. Du skal også være opmærksom på, at din ordre kan blive afvist, da systemet beregner en ekstra kontantbuffer, der skal være tilgængelig for at købe nye aktier. 

Du har oprettet en limitordre, men markedskursen har ikke nået den limitkurs, du har fastsat:

Din handel går ikke igennem, hvis markedskursen ikke matcher den limitkurs, du har fastsat. 

Du har ikke tilstrækkeligt penge på den konto, du forsøger at handle fra:

Hvis du har oprettet en eller flere markedsordrer, som ikke er gået igennem endnu, kan en del af dit indestående være reserveret hertil. 

Hvorfor kan jeg ikke strakshandle? 

Det kan du i princippet også gøre, men strakshandler er blot blevet erstattet af begrebet "markedsordre". Det vil sige, at du køber og sælger til det givne værdipapirs aktuelle markedskurs. 

Vil du oprette en markedsordre, skal du vælge "Ordretype" og derefter "Marked". 

Find valutakursen på dine handler 

  • Klik på de tre prikker ud for værdipapiret 
  • Vælg Positionsdetaljer 
  • Kursen står under “Åben” 

Den nuværende kurs står under “Luk” 

Sådan finder du dine historiske data 

Netbank: 

  • Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Klik på Investeringer 
  • Vælg Porteføljerapporter 
  • Herefter skal du vælge depot, rapport og periode 
  • Klik på Hent rapport  
Funktioner du skal kende

Hvordan laver jeg en observationsliste? 

  •  Klik på stjerneikonet øverst i højre hjørne 
  • Klik på Ny 
  • Navngiv din observationsliste 
  • Tryk Opret 
  • Du kan nu søge efter de aktier, investeringsforeninger, obligationer eller aktieindeks, du ønsker at tilføje 

Eller 

  • Stå på den aktie du ønsker at tilføje til din liste 
  • Tryk på det lille stjerneikon ved siden af aktiens navn 
  • Aktien er nu tilføjet til din observationsliste 

Hvad er en selskabsbegivenhed?  

En selskabsbegivenhed er en hændelse, som påvirker dit værdipapir. Der findes forskellige typer af selskabsbegivenheder. De kan enten være obligatoriske eller frivillige: 

  1. Obligatoriske selskabsbegivenheder har du ingen indflydelse på, og du behøver derfor ikke foretage dig noget. Det kan for eksempel være udbyttebetalinger. 
  2. Frivillige selskabsbegivenheder giver dig mulighed for at vælge en eller flere muligheder. Det kan for eksempel være i forbindelse med en aktie-emission, hvor du som aktionær får mulighed for at købe nye udstedte aktier til en specificeret pris. 

Jeg har modtaget en besked om, at der er en selskabsbegivenhed på min investeringskonto 

Sådan ser du dine selskabsbegivenheder: 

  • Vælg personikonet øverst i højre hjørne 
  • Klik på Mine selskabsbegivenheder 

Sådan tilmelder du realtidskurser 

Hvis du ikke abonnerer på realtidskurser, vil kurserne som udgangspunkt blive vist med 15-20 minutters forsinkelse. Du kan se, om der er forsinkede kurser på en aktie under købsknappen på aktiesiden. 

Sådan gør du: 

  • Klik på personikonet øverst i højre hjørne 
  • Vælg ”Pris- og nyhedsabonnementer” 
  • Find den børs du ønsker at se realtidskurser på f.eks. European Stocks 
  • Klik på Abonner 
  • Vælg hvornår det skal gælde fra – nu eller næste måned 
  • Sæt kryds i ”Yes I am a non-professional investor” 
  • Udfyld dine oplysninger 
  • Tryk på Abonner nederst i højre hjørne 

Funktioner for erhvervskunder

Betalinger

Importer betalingsfil fra dit økonomisystem 

  •  Vælg Menu i venstre side 
  • Vælg Betalinger 
  • Importer fil til betaling 
  • Vælg den fil, du ønsker at importere 
  • Vælg format 
  • Vælg den virksomhed, du ønsker at importere fra 
  • Importer fil 
  • Betalingerne ligger nu klar til godkendelse i Aktiviteter 
  • Du kan nu godkende betalinger – en fil ad gangen 

Hvor finder jeg betalinger til godkendelse? 

  •  Log ind på netbank 
  • Stå på forsiden 
  • Vælg Aktiviteter øverst til højre (den røde klokke) 
  • Status 
  • På de tre prikker til højre for betalingen kan du se detaljer, slette og godkendte betalinger enkeltvis 

Hvor finder jeg mit kreditorregister? 

Kreditorregistret finder du i modtagerfeltet ved oprettelse af en overførsel eller betaling. Hvis du søger efter en bestemt kreditor, kan du finde dem frem ved at søge deres navn. 

Slet eller rediger en kreditor 

Du kan redigere og slette gemte modtagere i mobilbanken. 

  • Opret betaling eller vælg Betal og Overfør (det røde ikon) til højre i bunden 
  • Vælg Gemte Konti 
  • Tryk på de tre prikker til højre for den konto, du ønsker at redigere eller slette 

Hvorfor kan jeg ikke se importerede betalinger i Aktiviteter? 

Hvis du ikke kan se en fil i Aktiviteter, er det fordi, der er en fejl i filen. 

  • Vælg Menu øverst til venstre 
  • Klik på Betalinger og Oversigt 
  • Vælg importerede filer 
  • Klik på de tre prikker ud for filen 
  • Vælg detaljer 
  • Åbn filen på pilen til højre for at se årsagen til, at filen fejler. 

Split eller delvis godkendelse af en betalingsfil 

  • Vælg Aktiviteter 
  • Stå i Betalingsfiler
  • Vælg Se detaljer 
  • Fravælg/tilvælg de betalinger du ønsker at godkende 
  • Klik på Godkend og de betalinger du har markeret, i filen bliver herefter godkendt.

Hvordan ændrer jeg en betaling inde i en betalingsfil? 

  • Vælg Aktiviteter 
  • Stå i Betalingsfiler 
  • Åbn Betalingsdetaljer 
  • Tryk på blyanten ud for en betaling 
  • Herefter kan du redigere betalingen. Du kan ændre beløb, valuta, dato og besked til kunden 
Konti og bevægelser

Hvordan skifter jeg mellem privat- og erhvervskonti? 

  • Stå på forsiden på din netbank 
  • Øverst i midten kan du se dit navn eller din virksomheds navn 
  • Vælg den aftale du ønsker at bruge – privat eller erhverv. 
  • Hvis du har adgang til flere selskaber, kan du vælge, om du vil se alle på én gang eller et selskab ad gangen. 

Skift mellem selskaber 

  • Skift mellem erhvervsaftaler 
  • Stå på forsiden i netbank 
  • Klik på Erhvervsaftaler øverst i midten 
  • Vælg virksomhedens navn i drop-down menuen 
  • Marker det lille firkantet felt for den aftale du ønsker at se 
  • Vælg Vis nederst til højre 

Hvordan eksporterer jeg kontobevægelser? 

  • Vælg Menu øverst i venstre side 
  • Klik på Kontooversigt 
  • Vælg konto  
  • Vælg herefter periode 
  • Marker alle posteringer med flueben ved at klikke i den røde kasse til venstre 
  • Vælg herefter Eksporter i bunden af siden 

Eksporter/print kontobevægelser med detaljer 

  • Vælg Menu øverst i venstre side 
  • Klik på Kontooversigt 
  • Vælg periode eller  
  • Marker alle posteringer med flueben i den røde kasse 
  • Vælg detaljer øverst i højre hjørne 
  • Vælg antal posteringer pr. side 
  • Eksporter
Kort

Spær dit eller en medarbejders kort 

  •  Vælg Menu øverst i venstre hjørne 
  • Tryk på Kortoversigt 
  • Klik på det pågældende kort 
  • Vælg Spær kort i drop-down menuen 

Hvordan ser jeg pinkoden på mit firmakort? 

  •  Vælg Menu øverst i venstre side 
  • Vælg Kortoversigt 
  • Tryk på det pågældende kort 
  • Få vist pinkode 

Teknik og adgang

Mobilbank
Hvordan får jeg adgang til mobilbank? 

For at kunne bruge vores mobilbank, skal du være kunde i Sydjysk Sparekasse og have en selvbetjeningsaftale hos os. Er du ikke kunde endnu, eller har du ikke en selvbetjeningsaftale, kan du kontakte os her. 

Er du kunde, og har du en selvbetjeningsaftale, skal du hente Sydjysk Sparekasse appen. Herefter skal du logge ind med dit MitID og følge flowet. Du vil nu få vist regler og vilkår vedrørende mobilbank. Du skal læse og acceptere de listede regler og vilkår for at få adgang til mobilbanken. 



Download Sydjysk Sparekasse appen til IOS/Apple her.

 

Download Sydjysk Sparekasse appen til Android her.

 

Hvilken version skal min telefon have for at bruge appen? 

Du kan til enhver tid se, hvilken version din telefon skal bruge for at kunne anvende mobilbanken – find info under appen i hhv. App Store og Google Play ved at kigge under feltet Kompabilitet. 

Jeg har glemt min kode til mobilbank 

Har du glemt din adgangskode til mobilbanken, klikker du blot på “Glemt kode?”, hvorefter du kan logge på med MitID og vælge en ny adgangskode. 
Netbank

Hvilket styresystem og browser kan jeg bruge? 

Netbanken er ikke sat op til hverken Internet Explorer eller ”ældre” browser versioner. Den fungerer per default kun til de seneste to opdateringer.

Tjek om dit nuværende styresystem og browser kan bruges her.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål? 

Kan du ikke finde svaret her, så kan du kontakte vores netbanksupport. 

Har du brug for teknisk hjælp?