Spørgsmål og svar til erhvervsnetbanken

Har du spørgsmål til din erhvervsnetbank? Herunder finder du spørgsmål og svar til din erhvervsnet- og mobilbank. 

Er du det forkerte sted? 

Find spørgsmål og svar til din private netbank her.

Er der noget, du ikke kan finde svar på?

Net- og mobilbanken mangler stadig lidt finpudsning. Du vil derfor kunne opleve, at der er funktioner, som stadig ikke er helt på plads. Du vil også opleve, at der er funktioner i netbanken, som endnu ikke er klar i mobilbanken.

Finder du ikke det, du leder efter, kan du skrive til os via formularen nederst på siden.

Du er også altid velkommen til at kontakte vores netbank support

 

Braoger Sparekasse ApotekerhavenLad os høre fra dig

Har du brug for hjælp? Kontakt hotline ved at udfylde formularen

Udfyld formularen længere ned på siden

Spørgsmål og svar - Erhverv

Hvordan skifter jeg mellem mine private og mine erhvervskonti? 
  •  I den øverste bjælke i midten står der enten virksomhedens navn eller dit eget private navn, således lokaliserer man, i hvilken netbank man er i.
  •  Ved at trykke på navnet kan man skifte mellem sine netbankaftaler mellem privat og erhverv.
  • Har du adgang til flere selskaber, er det også her, du vælger, om du vil se dem alle på én gang – eller kun ét selskab ad gangen  

Hvordan skifter jeg mellem mine selskaber? 
  • Fra forsiden af din netbank kan du øverst i midten skifte mellem dine aftaler. Virksomhedens navn stå på drop-down knappen
  • Markér til venstre det eller de selskaber, du ønsker at se
  • Afslut med Vis nederst til højre
Hvordan kan jeg se alle mine selskaber samlet?
  • Fra forsiden af din netbank kan du øverst i midten skifte mellem dine aftaler. Virksomhedens navn står på drop-down knappen
  • Markér til venstre det eller de selskaber, du ønsker at se
  • I Rediger rækkefølgen – den knap, der er helt til højre for Vælg virksomheder – kan du ændre rækkefølgen på, hvordan selskaberne skal vises
  •  Afslut med Vis nederst til højre

Hvordan ændrer jeg navn på en konto?
  • På forsiden klikker du på den konto, du ønsker at ændre navn på
  • Fra kontobevægelser klikker du på de tre prikker øverst til højre – ved siden af Eksporterknappen
  • Markér kontonavnet og ændr til det navn, du ønsker. Afslut med at trykke enter.
Hvordan ændrer jeg, hvor mange konti jeg vil se på forsiden? 
  • På forsiden kan du til venstre for hver konto markere en stjerne. De konti, der har rød stjerne, er dine favoritkonti – og de bliver vist på din forside
  • De øvrige konti gemmes under drop-down knappen Se alle konti under kontonavn-kolonnen
  • Klikker du på Vis alle konti, kan du til- og fravælge favoritkonti

Hvordan ændrer jeg perioden for kontobevægelser?
  • Via hovedmenuen i venstre side klikker du på dit navn nederst
  • Vælg Netbankindstillinger
  • Herfra kan du indstille:

1. Standard dato-interval (det er den periode, kontobevægelser vises som standard, når du går ind på en konto)

2. Om du vil se nyeste eller ældste transaktioner først

3. Om du vil se afstemningsfunktionen

4.  Hvilken konto, en ny betaling starter fra

Hvordan laver jeg flere betalinger ad gangen? 
  • Gå til Betal & Overfør via det runde symbol nederst til højre på forsiden
  • Vælg Vis kladder (kladdeikonet) ud for overskriften Betal & Overfør
  • Du har nu mulighed for at taste flere betalinger og først overføre kladden til udbakken, når du har tastet alle dine betalinger

Hvordan laver jeg en betaling til udlandet? 
  • Gå til Betal & Overfør via det runde symbol nederst til højre på forsiden
  • Vælg fanen Udland øverst til højre
  • Her kan du lave en udenlandsk betaling med de informationer, du kender fra din gamle netbank 
Hvordan importerer jeg en fil?
  • Fra hovedmenuen i venstre side vælger du Betalinger
  • Vælg Importer fil til betaling
  • Under placering vælger du det sted, du har gemt filen fra dit økonomisystem
  • Vælg filformat – oftest er det Kasel
  • Vælg den virksomhed, du importerer filen i
  • Vælg nu Importer fil
  • Betalingerne ligger nu klar til godkendelse i aktivitetscentret i øverste højre side under Klokke-ikonet 
  • Hvis du efterfølgende skal foretage ændringer, kan du i aktiviteter, under filens detaljer, redigere betalingerne og vælge, hvilke dele, som skal sendes til betaling. 

 

Hvordan importerer jeg en betalingsfil fra mit økonomisystem?
  • Under hovedmenuen til venstre finder du Betalinger og Importer fil til betaling
  • Vælg herefter den fil, du har dannet ved at pege på placeringen på din computer
  • Vælg format – langt de fleste skal vælge SDC-format
  • Vælg den virksomhed, du ønsker at importere fra
  • Afslut med Importer fil
  • Betalingerne ligger nu klar til godkendelse i Aktiviteter øverst til højre
  • Du kan kun godkende én betalingsfil ad gangen – markér filen i venstre side og klik godkend nederst
  • På de tre prikker til højre kan du se detaljer for betalinger i filen
  • Mulighed for at vælge enkelte betalinger til godkendelse i filen kommer i løbet af året
Hvorfor kan jeg ikke se importerede betalinger i Aktiviteter?
  • Hvis en fil ikke er synlig i Aktiviteter, er der en fejl i filen
  • Du kan finde filen via hovedmenuen – Betalinger og Oversigt over importerede filer
  • Klik ud for filen på de tre prikker til højre og vælg detaljer
  • Herefter kan du igen åbne på pilen til højre og se årsagen til, at den fejler
Hvordan henter jeg FI-adviseringer? 
  • Fra hovedmenuen i venstre side vælger du Betalinger
  • Vælg FI-adviseringer
  • Som standard er den valgte indstilling Siden sidst. Alternativt kan du selv definere en periode øverst til højre
  • Vælg Eksporter øverst til højre
  • Vælg – som oftest – PBS-format. Det er et standard FI-adviseringsformat på tværs af banker
  • Afhængigt af dine browserindstillinger bliver downloads ofte gemt i nederste venstre hjørne. Herfra kan du gemme filen. Hvis ikke downloadede filer lægger sig her, så undersøg, hvor din computer som standard lægger dem.
Hvordan eksporterer jeg kontobevægelser? 
  • Fra forsiden klikker du på kontoen og vælger herefter den periode, du vil eksportere
  • Markér herefter alle posteringer med flueben ved at klikke i den røde kasse til venstre for dato
  • Vælg Eksporter i bunden af siden
  • Du kan vælge at eksportere til Excel, CSV eller PDF

Hvordan eksporterer/printer jeg kontobevægelser med detaljer? 
  • Fra forsiden klikker du på kontoen og vælger herefter den periode, du vil eksportere
  • Markér herefter alle posteringer med flueben ved at klikke i den røde kasse til venstre for dato
  • Vælg Eksporter i bunden af siden
  • Vælg detaljer i øverste højre side 
  • Vælg, om du vil have én postering pr. side eller i løbende baner.
  • Du kan vælge at eksportere til Excel, CSV eller PDF

Hvordan spærrer jeg mit eller en medarbejders kort?
  • Via netbankens hovedmenu i venstre side vælger du Kortoversigt
  • Herfra kan du se virksomhedens kort. I drop-down boksen Vælg kan du:

1. Spærre et kort

2. Se transaktioner på kortet

3. Er det dit kort, kan du også få vist din pinkode 

Hvordan får jeg afstemningsfunktion på kontobevægelser? 
  • Via hovedmenuen i venstre side klikker du på dit navn nederst
  • Vælg Netbankindstillinger
  • Herfra kan du indstille:

1. Standard dato-interval (den periode kontobevægelser vises som standard, når du går ind på en konto)

2. Om du vil se nyeste eller ældste transaktioner først

3. Om du vil se afstemningsfunktionen

4. Hvilken konto en ny betaling starter fra

 

 

Hvordan ser jeg fremtidige betalinger? 
  • På forsiden klikker du på den konto, den kommende betaling skal trækkes fra
  • Klik fra Kontobevægelser på drop-down knappen øverst: Vis fremtidige betalinger
Hvordan sletter jeg en fremtidig betaling?
  • På forsiden klikker du på den konto, den kommende betaling skal trækkes fra
  • Klik fra Kontobevægelser på drop-down knappen øverst: Vis fremtidige betalinger
  • Klik på de tre prikker til højre for en betaling for at få mulighed for at slette den
Hvordan ændrer jeg rækkefølge på mine konti på forsiden? 
  • Klik på knappen Rediger rækkefølge
  • Med pilene til højre for kontonummer kan du flytte en konto op eller ned i rækkefælgen
  • Afslut med Gem – og den nye rækkefølge vises på forsiden
Hvordan ser jeg pinkoden på mit firmakort? 
  • Via hovedmenuen i venstre side vælger du Kortoversigt
  • Herfra kan du se virksomhedens kort, i drop-down boksen Vælg kan du:

1. Spærre et kort

2. Se transaktioner på kortet

3. Er det dit kort, kan du også få vist din pinkode 

Hvordan finder jeg betalinger til godkendelse?
  • I Aktiviteter på forsiden (den røde klokke øverst til højre) finder du betalinger til godkendelse
  • Her kan du markere og godkende betalinger
  • Under Status kan du se, om en betaling er oprettet eller afventer signering (hvis I er flere, der godkender sammen). På de tre prikker til højre for betalingen kan du se detaljer, slette og godkende enkeltvis
  • Under Detaljer kan du se, hvem der har godkendt en betaling første gang

 Hvordan underskriver jeg dokumenter fra Sparekassen i netbanken?
  • I Aktiviteter på forsiden (den røde klokke øverst til højre) finder du dokumenter til underskrift
  • Vælg fanen Dokumenter til venstre 
Hvornår logges jeg automatisk ud af netbanken?

Som standard bliver man logget af efter at have været inaktiv i 120 sekunder. 

NemID og MitID – hvad gælder til login hvor og hvornår?

Digitaliseringsstyrelsen har forlænget NemID for erhvervskunder til 31. oktober 2022, og du kan indtil da derfor bruge den loginform i netbank, som du plejer. Du kan også benytte MitID for private eller NemID medarbejdersignatur. Alle tre typer lever fuldt op til loginsikkerhed (læs dog om NemID nøgleapp nedenfor). Både NemId medarbejdersignatur og MitID kan du benytte til login i den nye netbank.

Det offentlige kan i øjeblikket tilbyde MitID Erhverv til mindre virksomheder med 1-3 brugere. Læs mere og tilslut din virksomhed her: https://mitid-erhverv.dk/

 

Brug ikke nøglekort

Du må ikke længere anvende NemID nøglekort til at logge på netbanken, da nøglekort ikke længere er sikkert nok. Efter 30. juni 2022 må kun særligt udsatte derfor bruge nøglekortet. Du skal i stedet bruge appen. Hvis du benytter NemID erhverv, skal du være opmærksom på, at det er NemIDnøgleappen til erhverv, du skal hente.

For Erhverv+ og Forening+

Erhverv+ og Forening+ bruger stadig gammel netbank til at se betalingsoversigter. 

Hvordan kan jeg godkende betalinger i Mobilbank med NemIDMedarbejdersignatur – nøglefil? 
  • Hvis du har valgt at logge på netbanken med NemID Medarbejdersignatur, er det desværre ikke muligt at benytte vores Mobilbank. Nøglefilen er kun tilgængelig for login via den computer, den er gemt på.
  • Ønsker du adgang til Mobilbanken, skal du skifte til at logge ind med privat MitID, indtil Digitaliseringsstyrelsen har færdigudviklet MitID til erhverv.
Hvordan gemmer jeg en kreditor?

Når du opretter en ny betaling, kan du nederst vælge at gemme betalingsmodtager, lige inden du godkender. Herefter kan du ved en ny betaling søge modtageren frem i linjen Modtager

Hvor finder jeg e-Boks? 

Vi sender ikke længere digital post gennem e-Boks. Den digitale post kan tilgås via Netbanken eller via mobilbank.

Dog, åbner man menuen i sin private netbank og vælger links, finder man et direkte link til e-Boks. 

Hvor finder jeg beskeder fra min bank? 

I mobilbanken findes beskederne i den nederste bjælke under aktiviteter og deraf videre den første firkant med navnet beskeder.

I netbanken kan beskeder tilgås via den øverste bjælke. Tryk på klokkeikonet, hvor under der står aktiviteter og vælg beskeder i menuen, som udfolder sig i venstre side. Alternativt, kan man trykke på menu i øverste venstre hjørne og vælge beskeder i menu, som udfolder sig. 

Hotline

Oplever du problemer med vores mobil- eller netbank, kan du udfylde formularen herunder. Har du akutte problemer anbefaler vi, at du kontakter vores support telefonisk.